Rikkert Zuiderveld Boeken & Bundels

Toch een bijzonderheid in poëzieland: Rikkerts sonnettenbundel ‘Adam zaait radijzen’ krijgt een tweede druk! Met dank aan uitgever Peter van Dijk en vormgever Steven van der Gaauw, die er zo’n mooie uitgave van gemaakt hebben.

September 2011.
Een bundel met 40 sonnetten, prachtig vormgegeven door Steven van der Gaauw.
Krachtige poëzie.
Uitgegeven door Brandaan.

Eerste reacties:
‘Soms lees je iets waarbij je steeds zachtjes mee kan juichen: ja, ja, mooi, goed getroffen, geen wanklanken, want in de huid gekropen van degene die aan het woord is. Het leest alsof het zich zelf heeft geschreven en dat is waarschijnlijk het hoogste wat je als schrijver kunt bereiken!’

‘Ik heb besloten iedere dag EEN sonnet te lezen, ze zijn te kostbaar om op een stapel te gooien.’

Dagblad van het Noorden geeft de bundel 4 sterren en schrijft: “Adam zaait radijzen bevat heel veel prachtigs.
De Bijbel is een goudmijn. En Rikkert Zuiderveld een voortreffelijk gouddelver.”

‘Onwijs knap ingevoeld, verwerkt en verwoorde sonetten. Chapeau Rikkert!’

Dichteres Hagar Peeters (bekroond met o.a. de J.C. Bloem-prijs) schrijft:
‘In Adam zaait radijzen neemt Rikkert Zuiderveld opnieuw zijn dichterlijke lier ter hand; niet door liedteksten te schrijven maar sonnetten die ook heel muzikaal zijn. De vorm van het sonnet is klassiek, en het thema van de bundel eeuwenoud; hierin komen verschillende bijbelse personages aan het woord om duidelijk te maken wat hen drijft en kenmerkt. Zuidervelds interpretatie daarvan is uniek; namelijk die van hemzelf, en doordrongen van empathie voor de hoop en de vertwijfeling van alle personages, die hij ook weer laat verwijzen naar die van Christus, terwijl hij het
archetypische, voor alle plaatsen en tijden geldende karakter van zijn onderwerpen weet over te brengen.

Dat levert rake portretten op, herkenbare en toch verrassende schetsen van oude, bijbelse personages in wie we, religieus of niet, soms ook onszelf zullen herkennen. Tegelijkertijd is het een origineel, dichterlijk compendium van bijbelse figuren. En een bundeling van veertig perfecte, verrassende sonnetten.’

In september verschijnt bij uitgeverij Brandaan een kloek, fraai gebonden boek, ‘De dikke Rikkert’.
Ruim 300 pagina’s met liedteksten, plezierdichten, sprookjes, ollekebollekes en sonnetten.
‘Een boek dat zijn taalvaardigheid in kaart brengt en aantoont dat hij tot de betere tekstschrijvers van Nederland behoort’.
Recensie:
29-9-09

Vrije vogel Rikkert Zuiderveld poetst zijn veren

De naam Rikkert is vastgeklonken aan die van Elly. Aan De kauwgomballenboom. Aan het zoeken naar een betere wereld. En aan het christelijk geloof. Zelf zit Rikkert Zuiderveld (Groningen, 1947) daar allerminst mee – waarom zou hij? Ondertussen is hij, in zijn eigen woorden, ‘meer dan een duo’. Liedjeszanger in solovorm bijvoorbeeld, maar ook tekstschrijver en dichter.

Dat laatste wordt onderstreept met De dikke Rikkert, een fraai uitgegeven bloemlezing van zijn liedteksten, plezierdichten, sprookjes, ollekebollekes, kinderliedjes en sonnetten. Bijna 45 jaar omvat de uitgave. De liedteksten zijn in chronologische volgorde geplaatst omdat – zoals hij in het voorwoord schrijft – ‘zo’n overzicht naar ik hoop een beeld geeft van onze (mijn vrouw gaat graag mee) zoektocht.’
 
In De dikke Rikkert begint die tocht in 1966 met Scheveningen, een cabaretesk lied ergens halverwege Joop Visser en Lennaert Nijgh over een man die zich heeft laten vangen in het huwelijk. Op bladzijde 310 eindigt het met een sonnet uit 2009 waarin de ik-figuur opgesloten zit in zijn hoofd: ‘Vergeef mij dat ik al mijn zandkastelen/ voor deze bovenkamer heb verruild/ ontsluier mij en laat mij buiten spelen.’
 
Welk genre ook wordt beoefend, de belangrijke thema’s zijn in de loop der jaren gelijk gebleven. Zuiderveld wist al vroeg waar het om zou draaien: verlangen naar vrijheid en verlossing, verlies van onschuld. Veel beschouwing, mijmering en relativering. Geen moeilijkdoenerij, wel moralisme, maar alles met mate. Ook van meet af duidelijk: de mild kritische toon. Wel boos, maar nooit tieren.
 
Religie is eveneens een constante factor. Niet alleen in zijn liedjes zitten veel verwijzingen naar God en de Bijbel verstopt, je komt ze ook in zijn plezierdichten en zijn sonnetten tegen. Zoals in een gedicht bij een foto van premier Balkenende en minister Bos: ‘Kom, recht uw stropdas, handel vastberaden/ en draag uw maatpak fier en welbewust./ Roep ons de Mammon aan, stel ons gerust:/ wellicht schenkt hij zijn kinderen genade.’
 
De ontwikkeling zit vooral in de vorm. Eerst dus die liedteksten, daarna het light verse, vervolgens de spielerei van de ollebollekes en meer recent het sonnet. Hoewel de voorkeur voor eindrijm er altijd is geweest, zou je kunnen zeggen dat hij in de loop der jaren steeds strakker is gaan schrijven. Van voorzichtig vrijgevochten en fladderend naar tamelijk traditioneel en ernstig.
 
Het jongste werk, de sonnetten, bevalt uiteindelijk het beste. Mogelijk is het een kwestie van persoonlijke voorkeur en selectie, maar het lijkt er op dat de dichter Rikkert Zuiderveld het meest weet raken als hij een ernstige toon aanslaat. Als hij er voor kiest zijn lichte, altijd toegankelijke poëzie gewicht mee te geven. Met als gevolg dat zijn ideeën, opvattingen en signalen neerkomen in plaats richting de hemel op te waaien.



Nieuwe uitgaves n.a.v. de Boekenweek.
09-02-2009 
Van 11-21 maart is het weer Boekenweek, met dit jaar als thema: ‘Dieren in de literatuur’.
In het kader daarvan verschijnt een nieuwe bundel diergedichten (gekruid met oneliners) van Rikkert: ‘Alle beestjes helpen’.
Weer vormgegeven door Steven van der Gaauw met een omslagillustratie van Len Munnik.
Uitgeverij Mozaïek.

Daarnaast komt er een luisterboek (een cd dus) uit, waarop Rikkert allerlei dierenverzen voorleest, zingt, fluistert en rapt: ‘De luisterboekenwurm’. Met muzikale begeleiding en improvisaties van Jan Borger en een hilarisch omslag van Dokus. Voor iedereen van 10 tot 80!
Uitgeverij Mozaïek.

Diergedichten voor iedereen van 4 tot 94 jaar, met illustraties van Dokus. Een ‘meekleurboek’.
Uitgeverij De Vuurbaak.
In 2009 genomineerd voor de Eigenwijsprijs (door een kinderjury).

Rikkerts vertaling van ‘Don’t bump the Glump’ van Shel Silverstein. Griezelige beestenverzen, illustraties van de auteur.
Uitgeverij Mozaïek.

‘Opnieuw heeft Prediker het nakijken!’
(Het Zuidervelds Dagblad)

‘Alles is ijdelheid.’
(Prediker)

Verschijnt in september 2007.

Alle bundeltjes zijn uitgaven van Mozaïek.
Opgemaakt door grafisch ontwerper Steven van der Gaauw.
Met omslagtekeningen van Len Munnik.
Bestellingen: http://www.deboeinijverdal.nl

‘Wederom zet de schrijver een aantal grote denkers uit de geschiedenis in de schaduw. Met deze onvergetelijke bundel geeft hij blijk van een diepgaand inzicht in de menselijke psyche. Ook zichzelf spaart hij niet.’
(Het Zuidervelds Dagblad)

‘Wie?’
(Elly)

Dieren op rijm, voor kinderen.
Met kleurrijke illustraties van Dokus.

Genomineerd voor de kinderboekenprijs ‘Het hoogste woord’.

Speciaal geschreven voor de boekenweek 2006, waarvan het thema ‘Muziek’ was.

‘Iedereen met gevoel voor humor schiet gegarandeerd een paar keer stevig in de lach door de vernuftige grappen van Rikkert.’
(Kick v.d. Veer)

‘Als ik een positief stukje schrijf, ben ik bevooroordeeld.
Als ik een negatief stukje schrijf, koopt niemand het boekje.
Als ik de waarheid vertel, krijg ik alle roddelbladen op mijn dak.
Wat is wijs? Ik zeg niks.
(Elly)

115 diergedichten.
(Ook al staat er op het omslag 110)

‘Nederland heeft er een light-verse dichter bij.’
(Kick v.d. Veer)

‘In zijn verzen ligt niets voor de hand en is van trucjes geen sprake. Elke grap verrast - en zo hoort het ook. Rikkert stuurt een gloednieuw beestenspul de vertrouwde piste in. Allez hop! Gaat dat zien! Gaat dat lezen!
(Ivo de Wijs)

‘Rikkert schaart zich met deze onvergetelijke bundel aforismen in het rijtje grote denkers als Plato, Erasmus, Kierkegaard, enz.’
(Het Zuidervelds Dagblad)

‘Hm.’
(Elly)